Friday 15 February 2013

Takut

Di penjuru bilik,
   Aku berduduk.
      Sambil muka tunduk memandang ke lantai,
        Tangan erat memeluk kedua belah kaki.
          Aku bercakap seorang diri...

Wahai Tuhanku, adakah ini penamatnya Ya Tuhanku?
  Jawab aku Tuhanku, apakah ini takdir yang telah lama Kau tulis buatku?
   Jika benar Ya Tuhanku, bilang kepadaku Ya Tuhanku...
     Apa harus aku lakukan agar semua yang aku cinta, tetap terus bersamaku Ya
        Tuhanku?

Kau punya hak untuk menarik segala apa yang kau pinjamkan ke aku Ya Tuhanku.
  Ampunkan aku andai aku tak pernah mengucap syukur atas segala pinjaman mu Ya
    Tuhanku...

              Mungkin ego yang selama ini,
                 Aku sanjung,
                   Akhirnya menundukkan aku.

Ego bodoh yang dah lama tumbuh meliar dalam sajad aku,
Tak mudah aku hapuskan.
Ego bodoh yang aku tegakkan,
Akhirnya celaka terlempar ke aku.
Aku bakal kehilangan manusia,
Yang aku paling takut kehilangannya,
Kalau aku terus berkelakuan bodoh,
Seperti ini.

Tak pandai mengucap maaf,
Tak pandai memujuk rajuk,
Tak pandai merendah diri,
Tak pakai berkata sayang...

Silap aku...
Kelemahan aku...

Bantu aku Ya Tuhanku...
Bantu aku...
Aku takut Ya Tuhanku..
Takut Kau tarik semua kesayangan aku...

     

No comments:

Post a Comment