Monday 11 July 2016

Kita bukanlah orang senang. Kita bukan orang ber-wang yang boleh alas badan dengan duit. Tidak. Tapi aku masih ingat momen-momen kita yang kalau kita senang nanti kita akan ingat, macam mana nak beringat sebab kita pernah susah.

Aku masih ingat, kita dua tak punya wang. Kita pergi Giant cari barang. Kita teringin nak makan sedap2 macam dekat warung tomyam tapi dah tentulah kita tak mampu. Duit aku cukup-cukup nak buat tambang pergi balik kerja. Duit kau pulak cukup-cukup nak buat pergi kerja dengan makan malam. Kita pergi Giant cari makanan, kita tong-ting duit beli udang dekat bahagian makanan basah yang tak lama nak kena buang sebab hampir busuk. Kita berjalan 20 minit jugak pergi balik dkt LRT, kita balik dan masak. Aku sebenarnya enjoy tengok kau makan, sebab kau makan bersemangat betul.

Aku masih ingat lagi, kau teringin nak minum susu tapi kau tak ada duit. Aku ada duit lebih sikit, aku belikanlah kau susu dengan roti sebab aku tau, bila aku balik kerja malam tu kau tak makan lagi. Antara kau tunggu aku tak pun kau tak ada duit nak makan. Jadi bila aku tengok kau minum susu, Tuhan saja tahu aku punya suka dalam hati. Sebab tu bukan rezeki aku atau kau. Tapi rezeki budak tu. Anak aku jugak. Sebab apa kau punya, aku punya!

Aku ingat lagi, kita punya happy bila Padel belanja makan dekat kedai buah tu. Aku makan tahu bakar kau makan burger dengan keropok lekor. Kita punya happy masa tu, aku tak tahu nak cerita macam mana. Bila kita jalan kaki masa balik, kita harap Padel dimurahkan rezeki, dan bila kita ada duit boleh belanja dia balik.

Aku ingat lagi, bila aku macam tak cukup duit. Aku korek-korek purse aku. Kau bangun, lepastu kau bagi aku RM10. Kau kata "Nah, amek ni buat tambah. Takut tak cukup nanti." Aku cakap tak payah, kau cakap amek dulu. Kalau tak pakai, pulang balik. Aku nak nangis jugak masa tu, tapi... Aku nak pergi kerja, apa kejadah nak menangis!

Aku ingat lagi, kau hantar aku pergi LRT pagi tu, jauh. Kau dengan buncitnya. Hantar aku pergi LRT. Semata-mata. Lepas hantar, kau patah balik ke rumah  and aku sambung perjalanan ke tempat kerja. Masa jalan kaki, kita sembang banyak benda. Kita gelakkan banyak benda. Kita cita-citakan banyak benda. Kita ciptakan benda yang tak ada, bukan apa. Kita nak sedapkan hati kita. "One day kalau aku...." Lepastu, kita insert cita-cita yang kita reka...

Aku ingat lagi, we tak mampu nak beli susu. Masa kerja sampling, kebetulan ada pulak sampling susu Good Day. Aku pesan dekat mamat tu, "Nanti jangan habiskan susu ni ye, saya nak." dengan muka selamba. Aku bawak balik rumah susu tu, sebab aku tahu kau lama dah tak minum susu. Jadi apa salahnya, cebisan-cebisan terakhir susu tu basahkan tekak kau. Aku tahu, kau minum pun jimat-jimat tapi okaylah. Asalkan kau minum, i'm happy with that.

Aku ingat lagi, kau selalu tunggu aku balik kerja. Tak kisahlah, kalau kau tak tunggu aku pun. Tapi aku rasa, kau tunggu aku. Kau whatsapp aku, selalu. Tanya aku kat mana dah. Supervisor aku, selalu nak hantar aku balik rumah. Aku akan selalu cakap, "Tak payahlah. Saya nak ke Bukit Bintang. Kawan saya tunggu dekat sana. Kami nak beli barang dapur. Jalan-jalan." Supervisor aku, aku syak dia risaukan aku bila aku cerita life aku macam mana. Tambah pulak, aku rasa dia kesian lebih daripada risau sebenarnya. Dia dengan wife dia pernah nak hantar aku sampai rumah, aku tak nak. Bukan apa, aku kerja. Bukan nak simpati orang. Lepas sampai Bukit Bintang, kita pergi Giant sebab kau baru dapat RM20 dari bapak kau jadi kau borong satu Giant dengan jajan-jajan kau. Tapi yang aku ingat, kau belanja aku ice cream Giant dengan duit tu.

Bila ada masa, kita pergi Jalan Raja Bot cuci mata tengok barang-barang bundle. Kita tak adalah menggeram sangat, tapi bila balik rumah pukul 4 pagi  dan kena bangun 6 pagi sebab nak kerja. Geram jugak aku, sebab setiap kali aku nak pejam mata. Kau akan panggil aku, "Ya, cantikkan beg tadi." "Ya, berapa ringgit eh kasut tadi." "Ya, tadikan warna beg tu apa eh?" Haaa, ni yang aku geram tapi aku layan jugak sampai aku give up "Kak, nantilah cerita. Aku nak tido ni. Esok kalau aku tak bangun, kau tak bangun. Mati aku, kau tido. Takpelah." Kau gelak.

Aku ingat lagi, sebelum tidur. Kita buat apa kak? Ahaha! Okay ni perangai setan. Tak boleh mention. Bahaya 😂 lepas tu tah apa kan kita mengarut kak! Mengarut, sampailah aku dah stop bercakap. Tapi kau masih tak berhenti bercakap, sampailah aku palingkan muka dari kau. Maksudnya aku nak tido tapi kau ni haram jadah jugak kak. sebab kau selalu paksa aku tahan mata bersembang dengan kau. Tapi, kalau kau tak tahan mata aku, aku yang tahan mata kau. Sembang bodo apa tah. Ahaha.

Kak, tak payahlah aku mention nama kau. Aku tahu, kau tahu siapa kau. Kita memang tak pernah cakap yang kita sayang satu sama lain. Tapi kita tahu, kita sayang. This is the real love when you are totally silly and bustard but still, kau jaga aku. Concern setiap pagi pesan, "Jaga barang elok-elok kak. Jangan cicir. Letak semua satu tempat." This is love actually is. We know our partner flaws and cuba untuk tak mencelakan hidup dia dengan kecuaian dia. Aku rasa kita boleh kawan, sebab kau dengan aku sama. Celaka.

No comments:

Post a Comment