Tuesday 3 November 2015

Post Emosi



Saat aku tak menemukan sebab mengapa harus aku kuatkan diri, kenapa aku perlu gagahkan senyuman, kenapa aku perlu teruskan apa yang aku sudah mulakan, kenapa aku perlu berdiri disetiap perit yang menghiris, kenapa aku perlu mengangkat diri sendiri dari kejatuhan, kenapa aku perlu sentiasa tersenyum dan kata pada diri "Kau boleh Amirah. Kau kuat.", aku menemukan, inilah sebabnya. Ibu Abah Abang dan Yiyin (tak ada dalam gambar). Aku selalu mahu mereka berasa bangga dengan aku. Aku mahu selalu buat mereka berkata "Aku bangga denganmu, wahai anakku." Terima kasih untuk 22 tahun yang tak pernah lekang dari bertikam lidah, tarik muka, lari dari rumah. Mintak maaf sebab selalu jadi anak yang paling sukar untuk dijaga. Yang selalu degil tak mendengar kata. Yang selalu melawan bila dimarah. Yang selalu mengingkar arahan. Kakak minta maaf. Maaf selalu susahkan hati Ibu Abah. Maaf selalu buat Ibu Abah sedih. Maaf selalu menafikan apa yang Ibu Abah cakap. Maaf selalu nak argue dalam setiap perkataan. Amirah minta maaf. Amirah masih cuba berubah. Amirah minta maaf, gagal tamatkan diploma dengan dekan. Amirah tahu Abah dan terutama Ibu, sedih sebab pointer Amirah jatuh 20 markah. Kalaulah Ibu dan Abah tahu, betapa Amirah kecewa dengan diri sendiri. Terima kasih kawan-kawan (Didi, Nyna, Maria) yang ada masa Amirah paling bawah di Sri Menanti. Amirah kecewa dengan diri sendiri sebab Amirah biarkan masalah kawal hidup Amirah. Amirah down, tapi Amirah mana boleh tunjuk dekat Ibu Abah. Nanti Ibu Abah lagi sedih. Amirah bersyukur Amirah berjaya menamatkan diploma walaupun dengan satu bintang. Amirah selalu jadikan Abang sebagai rolemodel. Abang selalu bijak. Abang kreatif. Amirah cemburu. Orang selalu puji Abang dekat Amirah, Amirah terus nak jadi macam abang. Abang power. Abang pointer tak pernah bawah 3.5... Abang mesti dapat lebih. Abang tak perlu bayar PTPTN sebab abang dapat ANC. Abang ada selimpang merah jambu. Amirah nak jugak! Hihi, Abang hampir dapat pengiktirafan sebagai pelajar terbaik Degree tapi bukan rezeki Abang. Banyak benda nak ditangiskan, nak disenyumkan, jadi Amirah memilih untuk senyum. Sebab senyuman kebanggan Ibu dan Abah sudah cukup untuk buat Amirah bekerja lebih keras. Amirah akan pastikan Ibu dan Abah bangga ada anak macam Amirah.

No comments:

Post a Comment