Monday 21 October 2013

Ambition

Aku ada cita-cita. Dari dulu lagi aku nak kahwin muda. Mak Bapak adik beradik semua tahu cita-cita aku ni. Pelik? Hah, pergi mati. Sikit tak jadi kudis. Haha. Oh, okay sambung balik cerita. Aku nak kahwin dalam usia muda and aku target dalam 22 or 23 macam tu. Aku tahu mustahil nak kumpul duit sampai 10k 20k untuk majlis gilang gemilang katako.

Entahlah, aku langsung tak setuju and tak pernah terfikir pasal nak buat majlis grand-grand. Pada aku cukup cuma bernikah and buat makan-makan sikit. Cukup. Aku bukan tak fikir pasal famili, kengkawan semua. Fikirlah. Gila tak fikir. Tapi lagi gila bila aku fikir balik. Sebab apa? Sebab bila orang-orang sekeliling melebih-lebih dan akan mula bersok-sek kat belakang telinga.

Aku malas nak dengar nanti Makcik A ni cakap "Apsal bernikah macam ni je? Takda majlis ke? Bajet tak cukup ke? Makcik B pulak menambah "Kenapa eh? Tah-tah mengandung tak? Tu yang buat ala kadar macam ni." Makcik C pun tak nak kalah cakap "Halah, aku tengok gaya macam dorang ni terbabas. Nak tutup malu, tu yang kasi nikah ala kadar je ni."

Kalaulah aku dengar ada bisik macam ni, aku HAHAHA kan aje kat depan muka dorang. Aku bukan kisah sangat pasal mulut makcik2 longkang ni. Cuma aku akan jadi gila bila layan orang gila. Dorang tahu apa? Mengumpat. Menyampai cerita yang tah betul tah tidak. Melacur jelah mulut tu rumah ke rumah. Lorong 1 sampai lorong 10 nak jaja cerita. Kumpul dosa sedekah pahala, bagus jugak. Trimas ye makcik!

Tapi yelah, nak hirau ape, ye dak? Dorang tahu apa? Pada aku cukup buat makan-makan untuk kaum kerabat and kawan-kawan rapat. Aku bukan apa.

Jangan pasal nak buat majlis hebat,
Nak menunjuk kat orang kita boleh buat,
Last-last aku dengan suami hidup merempat,
Makan nasi dengan ikan sepat itupun kalau sempat.

No comments:

Post a Comment