Friday 16 October 2015

Ye, tengah marah ni

Dengar cerita ada orang bengang dengan aku. Siap pesan kat member aku "Cakap dekat dia, belajar hargai orang. Jangan pakai buang orang." Haah, memang saja boldkan perkataan tu untuk ingatakan aku dan kau jugak, mungkin. Itu pun kalau kau naklah. Kalau kau tak nak, peduli apa aku. Pergi mampus sama kau. Kahkah. Okay, aku nak bagi satu contoh. Kalau kau solat 5 waktu, apa sebenarnya kau harapkan? Kau harapkan balasan daripada Tuhan ataupun kau berharap orang sekeliling kau anggap kau baik dan bagi kau sekalung pujian? Mana yang kau kejar sebenarnya? Macam perangai sampah kau nilah yang buat aku malas nak layan orang bodoh macam kau. Bodoh tak berakal kalau ada akal pun tu hah! Kau letak kat kepala konek kau. Kecik macam tu je otak kau sebenarnya. Kau buat baik dengan aku, and harapkan aku suka kau balik. Wadehel bro? Wadehel? Kau takde life ke? Dah aku kata, dari awal lagi jangan suka dekat aku atau aku akan semakin geli dan malas nak layan sebab kau acah-acah sweet ke aku? Kau salahkan aku siap kata "Suruh Mira tu jangan buat orang selesa dengan dia." Kepala otak dia. Dia nak aku jadi syaiton ke pe? Dah aku memang macam ni, bila dah kene rejek dok salahkan orang. Gila ke apa? Nak orang text hari-hari, nak call hari-hari. Phew! Takde life ke bang? Takde kerja ke nak buat?! Semalam aku rasa tenang kepala otak sebab kau macam makin lama makin jauh tapi tak sedap betul ah kau pagi-pagi call kawan aku semata-mata nak suruh aku hargai kau. Wadehel doh? Aku rasa nak gelak depan muka kau. Kau dah kenapa woi? Kalau aku nak hargai pun, buat apa nak cakap dekat kau. Aku layan baik-baik pun dah cukup hargailah. Kahkah, lawak-lawak. Aku kesian dengan orang jenis kau ni. Buat baik sebab mengharapkan sesuatu. Maksudnya, kau tak ikhlas dalam apa yang kau buat. Yes, ikhlas ke tidak memang takde tampal pun atas dahi kau. Tapi kalau kau dah macam ni, nak ape doh? Nak ape? Tapi kalau kau rasa aku tak hargai pun, baguslah. Sebab aku tak nak pun kau suka aku. Kau boleh jadi alim, kau boleh jadi apa pun kau nak aku tak pedulik. Tapi kau tak boleh nak paksa orang suka kau. Jangan terdesak sangat bang. Aku tak suka. Kau tahu aku tak suka, lagi kau buat apa masalah kau. Kau dah tua, cerita masalah dekat orang kenapa? Dah takde akal ke nak sembang dengan aku? Benda-benda bodoh boleh ajak borak, benda yang konon penting tak nak pulak. Pelik betul. Pada aku, kalau nak berkawan. Biar berkawan betul-betul. Kau jugak kena tahu dan bersedia bila kau akan direjek. Memang perit macam nak mati dah, habis tu kau nak buat apa? Aku pun pernah kene buang dengan lelaki yang aku kononnya bercinta bagai nak rak, habis tu orang dah taknak, kau takde hak nak paksa pun. Kau kena senyum dan terima sebab Tuhan dah janji dengan kita. Kita kena pegang janji Dia. Aku harap lepasni jangan semak-semakkan lagi hidup aku. Baru sebulan kau jadi kawan aku, macam taik gak perangai kau. Ubahlah perangai tu woi. Selain baik dengan Tuhan kau, kau jugak kena baik dengan orang-orang keliling kau. Selfish pun boleh, tapi kalau dah buat ramai orang tak suka kau, berat weh. Baik duduk dalam bilik, tutup semua lampu. Fikir apa masalah kau sebenarnya sampai orang tak suka kau. Orang kalau tak suka kita, mesti ada sebab tau. Even sebab kau tak suka senyum, tu pun boleh jadi sebab. Kau pandai pun orang kacau walaupun dorang tahu dorang tak jadi macam kau sebab dorang malas. Still akan carik salah kau. Mintak maaf banyak pada hati-hati yang aku dah sakiti, first time rasanya benda ni jadi. Semoga Tuhan maafkan aku dan engkau, dan mohon Tuhan lupuskan aku dari kehidupan kau supaya kita boleh aman macam sebelum kau muncul dalam hidup aku. 

Peace 

No comments:

Post a Comment